Šipka

Změny v dohodách o provedení práce od 1. 7. 2024 a od 1. 1. 2025

27. 6. 2024

Novela zákoníku práce od 1. 10. 2023 uvedla do praxe první část změn u dohod konaných mimo pracovní poměr:

  • Zaměstnavatel musí rozvrhovat pracovní dobu dopředu v písemném rozvrhu pracovní doby
  • Limity práce
  • Informační povinnost zaměstnavatele
  • Změny v odměňování, překážky v práci, možnost přechodu na jistější formu zaměstnávání
  • Nárok na dovolenou

Od 1. 7. 2024 vstupuje v účinnost zákon č. 163/2024 Sb., který vyšel ve Sbírce zákonů dne 19. 6. 2024 a který přináší změny tzv. konsolidačního balíčku v oblasti nemocenského pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a dohod o provedení práce.

S účinností tohoto zákona nastávají další povinnosti pro zaměstnavatele, kteří přidělují zaměstnancům práci na základě dohod o provedení práce.

Změny nastanou ve dvou fázích, první s účinností od 1. 7. 2024 a druhá s účinností od 1. 1. 2025.

Změny v DPP od 1. 7. 2024

  1. Od 1. 7. 2024 má každý zaměstnavatel registrační povinnost

Zaměstnavatel, který zaměstnává zaměstnance činné na základě dohody o provedení práce, nejsou-li účastni pojištění, je povinen přihlásit se nejpozději do 8 kalendářních dnů od svého vzniku na předepsaném tiskopisu do registru zaměstnavatelů vedeném ÚSSZ.

Zaměstnavatel, který zaměstnával zaměstnance činného na základě dohody o provedení práce přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, je povinen, trvá-li toto zaměstnání na základě této dohody o provedení práce i ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona, přihlásit se do registru zaměstnavatelů podle § 93 zákona č. 187/2006 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nejpozději do 30 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, není-li již do registru zaměstnavatelů přihlášen.

Termín této povinné registrace je do 31. 7. 2024.

2. Od 1. 7. 2024 má každý zaměstnavatel registrační a ohlašovací povinnost

Každý zaměstnavatel musí ode dne 1. 7. 2024 registrovat na ÚSSZ všechny dosud nepojištěné DPP.

Od 1. 8. 2024 má zaměstnavatel povinnost zasílat elektronicky měsíční hlášení. Zaměstnavatel je povinen do dvacátého dne kalendářního měsíce, který následuje po kalendářním měsíci, ve kterém zaměstnával zaměstnance činné na základě dohody o provedení práce, předložit příslušné územní správě sociálního zabezpečení na předepsaném tiskopisu údaje o těchto zaměstnancích.

Povinné údaje zaměstnanců, které ohlašuje zaměstnavatel správě sociálního zabezpečení:

– jméno a příjmení

– rodné číslo nebo datum narození

– místo narození

– zdravotní pojišťovna

– datum nástupu zaměstnance do zaměstnání

– datum skončení zaměstnání

– výše příjmů, které těmto zaměstnancům za příslušný kalendářní měsíc zúčtoval

– příjmy zúčtované po skončení zaměstnání vykonávaného na základě dohody o provedení práce, u těchto zaměstnavatel uvede kalendářní měsíc, ve kterém toto zaměstnání skončilo

Výše rozhodného příjmu pro účast na nemocenském a důchodovém pojištění zůstává do konce roku 2024 ve stejné výši jako doposud, tedy pokud zúčtovaný příjem nepřesáhne 10 000,- Kč, zaměstnanec není účasten pojištění.

Přihlášení a odhlášení zaměstnanců činných na základě dohod o provedení práce bude probíhat prostřednictvím „Výkazu příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce“, není nutné přihlašovat zaměstnance jednotlivě.

Termín podání „Výkazu příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce“ je poprvé k datu 20. 8. 2024.

Pokud již byl zaměstnanec činný na základě DPP přihlášen, znovu se nepřihlašuje.

Zaměstnavatel následně zasílá měsíční výkazy DPP po celou dobu trvání až do skončení zaměstnání posledního zaměstnance.

Po skončení posledního zaměstnance zaměstnavatel ukončuje svoji registraci na ÚSSZ.

Změny v DPP od 1. 1. 2025

Od ledna 2025 vstupuje v platnost pojištění výkonu činnosti na základě dohody o provedení práce zaměstnancem v režimu oznámené dohody.

Pro zaměstnavatele, který „rezervuje“ zaměstnance jako první, bude rozhodný příjem pro účast na pojištění ve výši 25% průměrné mzdy stanovené dle zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanost, § 23b odst. 4, po zaokrouhlení na celé pětisetkoruny dolů.

Předpokládá se limit výše tohoto příjmu 11 000,- Kč namísto 10 000,- Kč, které platí nyní.

Všechny ostatní neoznámené dohody budou podléhat pojištění ve stejném režimu jako Dohody o pracovní činnosti, tedy bude platit předpokládaný rozhodný příjem pro účast na pojištění ve výši 4 500,- Kč měsíčně, v roce 2024 je rozhodný příjem 4 000,- Kč.

Oznámení o záměru uplatnit režim oznámené dohody zaměstnavatel provede na předepsaném tiskopise v elektronické podobě.

Termín podání informace o záměru uplatnit režim oznámené dohody je nejpozději do 20. dne následujícího měsíce po měsíci, od něhož chce zaměstnavatel využívat rezervaci.

Lze zaslat společně s oznámením o nástupu zaměstnance nebo samostatně po předchozí registraci zaměstnance.

Rezervace platí na celý měsíc, v rámci jednoho měsíce nemohou využít rezervaci dva zaměstnavatelé.

Ukončení režimu oznámené dohody:

  •  oznámením ukončení uplatňování režimu oznámené dohody
  •  oznámení o ukončení DPP
  •  na žádost zaměstnance

Zaměstnavatel bude mít možnost si ověřit na portálu správy sociálního zabezpečení, zda již u daného zaměstnance neuplatňuje režim oznámené dohody jiný zaměstnavatel.

Procesní podmínky budou ze strany ÚSSZ upřesněny v průběhu podzimu.

Vzhledem k rozsáhlým změnám v oblasti dohod o provedení práce, které nabudou účinnosti od 1. července 2024 a 1. ledna 2025, je nezbytné, aby zaměstnavatelé pečlivě sledovali všechny nové povinnosti a termíny spojené s registračními a ohlašovacími povinnostmi. Novinky přinášejí nejen zvýšené administrativní nároky, ale i změny v pojištění a odměňování, které mohou mít zásadní dopad na personální politiku firem.

Abychom vám usnadnili orientaci v těchto změnách a zajistili správné plnění všech nových povinností, jsme vám k dispozici v našich kancelářích v Brně a Praze. Naše účetní a daňová kancelář SLUTO poskytuje profesionální služby po celé České a Slovenské republice, rádi vám pomůžeme se všemi aspekty spojenými s novou legislativou. Kontaktujte nás pro individuální konzultaci nebo pro sjednání našich služeb.

Kontaktujte nás!





    Kde nás najdete?

    • Otevírací doba:

    • Po - Čt: 9:00 - 17:00 hod.

    • Pá: 9:00 - 15:00 hod.

    • Otevírací doba:

    • Po - Čt: 9:00 - 17:00 hod.

    • Pá: 9:00 - 15:00 hod.