30. 9. 2017
Kvůli dlouhým formálním postupům je nyní nejvyšší čas pro ty, kteří chtějí od ledna náležet k jiné zdravotní pojišťovně.
Každá zdravotní pojišťovna nabízí různé benefity a také lékaři nemají vždy smlouvu s každou z nabízených pojišťoven. Kdo by si přál z jakéhokoli důvodu přestoupit pod jinou pojišťovnu, ten by si měl pospíšit, protože má čas pouze do konce září. Jinak ho čeká více než půl roku čekání. Při změně pojišťovny je nejlepší začít ověřením, zda máte v dosahu svého bydliště zdravotníky, kteří s danou pojišťovnou spolupracují, případně jak je na tom váš stávající praktický lékař či specialista, ke kterému pravidelně docházíte.
Postup změny
Změnit pojišťovnu není příliš složité, problematické jsou ovšem právě lhůty. Vyměnit pojišťovnu lze pouze jednou za dvanáct měsíců a zápis do registru nové může proběhnout vždy jen k prvnímu lednu nebo prvnímu červenci. Nahlásit tuto změnu je ale potřeba už tři měsíce předem, aby mohly správně proběhnout všechny formální náležitosti. Další postup už je opravdu jednoduchý. Stačí prostě založit si přihlášku k nově vybrané pojišťovně a ta už s vaší stávající všechno vyřeší. Na pobočku si s sebou připravte občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti, studenti, nezaměstnaní a penzisté pak odpovídající potvrzení o svém statutu. Žádné poplatky k přechodu nepatří.
Formuláře a zároveň také seznamy benefitů a spolupracujících lékařských zařízení najdete ve většině případů přímo na stránkách pojišťoven.
Po přestupu se nezapomeňte nahlásit
Změnu pojišťovny je potřeba hlásit hlavně v zaměstnání a u lékaře, kde se vás ovšem téměř při každé návštěvě zeptají, zda jste stále klientem tak, jak je uvedeno v kartě, nebo jste přestoupili. Zaměstnavateli se nové údaje musí nahlásit do osmi dnů. Ten vám následně písemně potvrdí, že vaši zprávu obdržel a zaznamenal. Pokud ho nebudete informovat včas a zaměstnavatel nezačne posílat platby za vaše zdravotní pojištění do nové pojišťovny, může vzniklé penále vymáhat na vás.