30. 9. 2017
Na internet už se přesunuly platby, množství formulářů i dat pro komunikaci s úřady. Nyní zde bude možné najít i pracovní neschopenky.
Zákonodárci nově schválili zavedení elektronických neschopenek. Tuto novinku schválili společně se zavedením elektronických občanských průkazů, které by měly výrazně usnadnit komunikaci s úřady, díky efektivnímu ověřování totožnosti při řešení věcí v on-line prostředí. Legislativně už je záležitost nových neschopenek schválená, nyní už se začíná přípravná fáze.
Nové i staré zároveň
Ve finální formě by se měly neschopenky začít vydávat od roku 2019, čeká nás k nim tedy ještě poměrně dlouhá cesta. Nové neschopenky samozřejmě nebude povinné využívat. Bude záležet převážně na lékaři, který rozhodne, zda vydá elektronický, nebo klasický tištěný papírový dokument o pracovní neschopnosti. Tištěný formulář má ale pět dílů, takže možná budou lékaři dávat přednost přehledné elektronické formě. V současnosti se jedná o poměrně komplikovaný proces – lékař vystaví tiskopis, poštou ho odešle na okresní správu sociálního zabezpečení a tak oznámí začátek a následně i konec pracovní neschopnosti. Nemocný musí doručit neschopenku zaměstnavateli a zažádat o náhradu mzdy, v případě nemoci delší než 14 dní pak zaměstnavatel tuto žádost přeposílá na obecní správu sociálního zabezpečení.
Nově se všechno zařídí několika kliknutími do formulářů v elektronické podobě. Úředníkům se tak usnadní práce, nemocní se svých peněz dočkají dříve, protože nebudou muset čekat na to, než zaměstnavatel požadavky zpracuje. Nadále zůstává součástí procesu papírový Průkaz práce neschopného pojištěnce – ten musí nemocný zaměstnanec předložit při kontrole.