16. 1. 2020
O této možnosti vystavení EET účtenek se moc nemluví, ale pro řadu obchodníků, zejména těch s internetovými e-shopy, může být tato možnost velice zajímavá. Finanční správa informovala, že s vystavením EET účtenky elektronicky musí zákazník souhlasit. Je ale třeba i přesto mít v záloze tiskárnu pro vydání papírové účtenky.
Vystavení EET účtenky elektronicky má svoje pravidla. Již bylo zmíněno jedno z nich – souhlas zákazníka. Poplatník dále nesmí vystavit účtenku mimo sféru původce tržby – zákazníka. Účtenka nesmí být vystavena po uskutečnění platby bez přítomnosti zákazníka a s účtenkou nesmí být nakládáno proti vůli zákazníka.
Určitě si nyní kladete otázkou, jak získat souhlas zákazníka? Odpověď je jednoduchá, stačí aby byl zákazník o této skutečnosti informován v obchodních podmínkách, se kterými se prakticky vždy musí souhlasit při nákupu prostřednictvím internetu. Při nákupu přes internet se má za to, že zákazník je natolik technicky i znalostně vybaven, aby si v okamžiku uskutečnění obchodu mohl elektronickou EET účtenku zobrazit na svém zákaznickém účtu nebo ve svém emailu, posílá-li ji tam e-shop automaticky.
Z výše uvedeného vyplývá, že vydaní EET účtenky je možné. Finanční správa ale zároveň říká, že pokud jsou oba aktéři fyzicky přítomni, tak i na základě volby zákazníka, je možné vystavit elektronickou účtenku. Nicméně vystavení elektronické EET účtenky musí umožňovat příjemce tržby, tedy poplatník.
Finanční správa dále upozorňuje, že bude-li zákazníkovi i proti jeho vůli vystavena účtenka elektronická (např. souhlas nebude součástí obchodních podmínek), bude toto jednání ve smyslu zákona o evidenci tržeb považováno za diskriminační pro ty zákazníky, kteří nemají možnost či schopnost převzít elektronickou účtenku. Pokud Finanční správa při kontrole zjistí, že příjemce tržby vystavuje elektronické účtenky proti vůli zákazníka, bude to posuzovat jako nevystavení účtenky v souladu se zákonem a takovéto porušení bude hodnoceno jako vysoce závažné, a tudíž bude mít zásadní vliv na výši pokuty.