Datové schránky se pro mnoho živnostníků staly primárním kanálem pro kontakt s úřady. Za nedodržení některých povinností je čekaly pokuty, to se ale nyní změnilo.
Firmy, které komunikují s finančním úřadem elektronicky, skrze formuláře s elektronickým podpisem a datové schránky mají mnoho výhod, protože jim odpadne čekání ve frontách, na druhou stranu ovšem musejí pečlivě hlídat své povinnosti. Pokud měl živnostník či firma aktivní datovou schránku a přiznání k dani z příjmu či nemovitých věcí dodal osobně ve formě klasického tiskopisu, čekala ho automaticky pokuta. V nejhorších případech mohla dosáhnout až padesáti tisíc, což záleželo na rozhodnutí správce daně. Finanční správa se ale rozhodla podmínky zmírnit a vyjít majitelům datovek vstříc. Od srpna 2017 bude díky úpravě legislativních postupů nejprve na hříšníky čekat upozornění.
Podnikatelé si mohou oddechnout
Novinka sice pochybení živnostníkům neodpouští, dává jim ale čas na nápravu, který dosud neměli. Pokuta ve výši od 2000 korun či vyšší sice stále hrozí, nejprve ovšem přijde upozornění, že finanční úřad neobdržel elektronický dokument a očekává nápravu. U daně z přidané hodnoty se nic nemění, tam si OSVČ musí i nadále poctivě hlídat své povinnosti sami.
Problém spočíval často v tom, že podnikatelé datové schránky nevyužívali, ale měli je aktivní, takže úřad očekával elektronické dokumenty. Pokud je někomu příjemnější klasický tištěný formulář a osobní komunikace, stačí si schránku deaktivovat a problémům se tak naprosto vyhnout. Povinné jsou totiž jen pro firmy a státní správu. O deaktivaci lze zažádat na CzechPointech a do tří pracovních dnů schránka sice nebude zrušena, bude ale deaktivována a povinnost dodávat elektronické dokumenty tím odpadá.