Legislativním procesem nyní prochází rozsáhlá novela zákoníku práce. Ta mj. mění i pravidla pro možnosti doručování písemností zaměstnancům elektronicky.
V současné době platný zákoník práce nezakazuje elektronické doručování, nicméně legislativa jej poměrně striktně upravuje a v praxi se téměř díky tomu nepoužívá. Zaměstnavatel musí mít v personálních dokumentech zaměstnance předchozí písemný souhlas zaměstnance, aby při doručování používal např. e-mail nebo vnitřní komunikační systém. Zaměstnanec musí sdělit e-mailovou adresu, která bude pro tyto účely používána a zaměstnavatel na tuto adresu bude zasílat písemnosti jím podepsané zaručeným elektronickým podpisem. Navíc musí zaměstnanec takovéto přijetí písemnosti do tří dnů potvrdit. Potvrzení musí být opatřeno zaručeným elektronickým podpisem. Novela zákoníku práce toto změní.
Elektronické doručování po novele zákoníku práce
Po nabytí účinnosti novely zákoníku práce bude moci zaměstnavatel svému zaměstnanci doručovat písemnosti elektronicky, pokud k tomu zaměstnanec udělí souhlas v samostatném písemném prohlášení, které bude moci kdykoliv písemně odvolat. V souhlasu bude muset zaměstnanec uvést elektronickou adresu pro doručování, která ale nesmí být v dispozici zaměstnavatele (nelze uvést např. firemní e-mail). Zaměstnavatel je povinen před udělením souhlasu zaměstnance informovat o podmínkách doručování elektronicky.
Zaměstnavatel bude písemnosti odesílat vždy opatřené zaručeným elektronickým podpisem. Zaměstnanec její převzetí potvrzuje zaměstnavateli datovou zprávou, která nebude muset být nově opatřena zaručeným elektronickým podpisem. Pokud zaměstnanec přijetí písemnosti nepotvrdí ve lhůtě 15 dnů od jejího dodání, bude se považovat za doručenou posledním dnem této lhůty. Doručení nebude účinné, pokud se zpráva zaměstnavateli vrátí jako nedoručitelná.
Bude tedy možné zaměstnanci zaslat výpověď e-mailem? Ano, ale zaměstnanec bude muset udělit svému zaměstnavateli souhlas s elektronickým doručováním za podmínek výše uvedených.